Vad är trenderna för 2019?

  • 2019-01-21
  • By media-Help

Sociala medier och marknadsföring utvecklas snabbt och det kommer de att göra även i framtiden. Trenderna lever kvar tills de blir överlappade av något bättre och detta sker i takt med att åren går. Nu är det nytt år och vad är årets kommande trender?

 

1. Chat Bots:

Den första generations botar var relativt simpla och erbjöd endast förprogrammerade textdialoger som varken tog hänsyn till språkskillnader eller kontexten som dialogen skedde inom. Nu har utvecklingen av Chat Bots gått framåt och ”roboten” hanterar en-till-en dialoger, som även utvecklar sin förståelse för användarens behov genom att använda sig av artificiell intelligens. I västvärlden spenderar många individer stor del av sin tid på olika sociala medier, därför finns det ett värde att erbjuda kundtjänst på den kanal där användare spenderar stor del av sin tid.

2. Nyhetsbrev blir mer personliga:

Denna trend kanske inte är en direkt nyhet, men det är något som är viktigt att tänka på under 2019. Kunder tar emot allt mer mail och nyhetsbrev, därför har man inte längre råd att skicka ut opersonliga massutskick som ingen läser. Kunden har redan upplevt personliga meddelanden och tar nu för tiden det för givet. Därför måste företag bli mer personliga och rikta sina meddelanden. Det kan t.ex. vara att använda kundens namn, ett tydligt budskap i ämnesraden, segmentering utifrån demografisk data m.m.

 

3. Vertikala Videos:

Rörligt innehåll är framtiden av content marketing. 80 % av alla som använder sociala medier gör det via sina mobiltelefoner. 94 % håller sina mobiler vertikalt när de tar del av innehåll och under 2019 kommer videomaterial ta upp 80 % av all internettrafik.

Användare spenderar i genomsnitt 2,8 timmar på mobilen varje dag. Just därför är det viktigt att börja publicera videos i ett format som är anpassat för mobiler – nämligen vertikala videos. Många företag använder sig t.ex. av Instagram stories för att sända live eller lägga upp videos för att marknadsföra nya produkter och tjänster. Spotify har även börjat skapa musikvideos i vertikala format just för att anpassa dem till mobilen.

4. Recensioner & omdömen:

Företagare talar alltid bra om sina produkter och tjänster. Kunden vet om det säljande syftet och trovärdigheten minskar. Lösningen på detta är om oberoende personer recenserar. Om andra tycker att en viss produkt är bra så får man känslan av att det är ett bra val, så enkelt är det. Därför är det bra att använda sig av recensionerna som en del av marknadsföringen eftersom det har stor påverkan.

read more

Rekommenderat Företag för andra året i rad av våra kunder

  • 2018-11-06
  • By media-Help

Idag är vi lite extra stolta och glada – Vi har blivit utsedda till Rekommenderat Företag för andra året i rad av RECO som är Sveriges största rekommendationssajt!

Vi på Mediahelp är otroligt tacksamma för att återigen mottagit denna utmärkelse. Det är mycket viktigt för oss att veta vad våra kunder tycker om oss oavsett om det är kritik eller beröm. Era åsikter utgör en stor del i vårt arbete och sporrar oss till att bli ännu bättre.
Stort tack för alla rekommendationer!

read more

Gasellföretag 2018

  • 2018-10-23
  • By media-Help

Det är med stor stolthet vi på Mediahelp numera kan kalla oss för Gasellföretag.

DI Gasell är ett pris som årligen delas ut av tidningen Dagens Industri till Sveriges snabbast växande företag. För att utses till Gasell måste företaget uppfylla ett flertal kriterier samt en helhetsbedömning av bolaget.

Gasellundersökningen utgår alltid från företagets fyra senaste årsredovisningar och det är färre än 0,5% av Sveriges aktiebolag som årligen får den prestigefyllda utmärkelsen.

Kriterier som måste uppfyllas för att kunna utses till ett Gasellföretag.

  1. 1. En omsättning som överstiger 10 miljoner kronor.
  2. 2. Minst tio anställda
  3. 3. Minst fördubblat sin omsättning, om man jämför det första och det senaste räkenskapsåret i undersökningsperioden.
  4. 4. Ökat sin omsättning varje år de senaste tre åren.
  5. 5. Ett positivt samlat rörelseresultat för de fyra senaste räkenskapsåren.
  6. 6. I all väsentligt vuxit organiskt, inte genom förvärv eller fusioner.
  7. 7. Sunda finanser.

Vi är otroligt stolta över denna utmärkelse som visar att Mediahelp är ett av Sveriges snabbast växande och mest lönsamma företag. Vi är glada över att Mediahelp skapar arbetstillfällen och även inspirerar andra. Tack!

read more

Inget SSL = Osäker hemsida

  • 2018-05-21
  • By media-Help

I Juli 2018 kommer Googles webbläsare Chrome att börja varna för alla hemsidor som inte har SSL installerat.

Vad är SSL och hur fungerar det?

SSL är som sagt själva tekniken för att säkra kommunikationen mellan en webbläsare och en webbserver. Ett SSL-certifikat fungerar som ett slags intyg för att legitimera en part i kommunikationen. SSL ser också till att kryptera datan som överförs vilket ger en säker anslutning.

 

Varför behöver du ett SSL-Cerifikat?

Det korta svaret på den frågan är: för att värna om dina besökares säkerhet. Andra fördelar med SSL är att hemsidor under HTTPS-protokollet får fördelar i SEO-sammanhang. Om du har ett utfärdat SSL-certifikat så kommer du hamna högre upp i sökmotorerna.

Har du inte ett SSL certifikat på din hemsida kommer det också skapa en osäkerhet för dina användare då din hemsida klassas som osäker.

Här kan du se skillnaden på en hemsida med och utan SSL:

Har du några frågor om SSL eller vill ha hjälp med installationen av detta så tveka inte att kontakta oss på Mediahelp.

read more

GDPR & din hemsida.

  • 2018-05-21
  • By media-Help

Vad behöver du göra på din hemsidan för att följa GDPR lagstiftningen?

GDPR är en ny EU-förordning som träder i kraft den 25 maj 2018 och ersätter vår tidigare lagstiftning PUL.

Hela tanken med GDPR är att stärka integriteten för oss som medborgare. Att vi ska få mer kontroll över var vår personliga information tar vägen och hur den används. För dig som driver företag är den enkla förklaringen att du måste vidta de åtgärder som krävs för att skydda personuppgifterna på bästa sätt.

  1. Samla inte in personuppgifter i onödan.
  2. Ha koll på varför du samlar in personuppgifter.
  3. Personer har rätt att få ta del av datan du samlar in samt att få den raderad.
  4. Spara in data som inte används och som inte är viktigt för din verksamhet.

 

Vad räknas som personuppgifter?

Allt som kan kopplas till en fysisk person. Det kan vara det som man först tänker på som namn, mailadress, telefonnummer men också bilder och annan information som är kopplat till en person.

Vad måste du göra som företagare med en hemsida?

Har du ett kontaktformulär, samlar in e-postadresser till nyhetsbrev eller sparar annan information via din hemsida måste det finnas en checkbox där besökaren godkänner att du lagrar uppgifterna som fyllts i.

 Kakor (cookies)

En kaka (eller cookie) är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator.

Kakor används på många webbplatser för att ge en besökare tillgång till olika funktioner. Det går att använda informationen i kakan för att följa hur användare surfar.

Enligt lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats med kakor få tillgång till information om att webbplatsen innehåller kakor och ändamålet med användningen av kakor. Besökaren ska också lämna sitt samtycke till att kakor används.

Vad måste du göra?

Presentera en informationstext för besökaren att hemsidan samlar in cookies.

Vill du läsa på mer om GDPR finns det bra information på denna sida: https://gdpr.se

Behöver du hjälp med att få koll på vad du behöver göra på din hemsida för att uppfylla kraven är det bara att kontakta oss!

read more

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng