Vad är trenderna för 2019?

  • 2019-01-21
  • By Mediahelp

Sociala medier och marknadsföring utvecklas snabbt och det kommer de att göra även i framtiden. Trenderna lever kvar tills de blir överlappade av något bättre och detta sker i takt med att åren går. Nu är det nytt år och vad är årets kommande trender?

 

1. Chat Bots:

Den första generations botar var relativt simpla och erbjöd endast förprogrammerade textdialoger som varken tog hänsyn till språkskillnader eller kontexten som dialogen skedde inom. Nu har utvecklingen av Chat Bots gått framåt och ”roboten” hanterar en-till-en dialoger, som även utvecklar sin förståelse för användarens behov genom att använda sig av artificiell intelligens. I västvärlden spenderar många individer stor del av sin tid på olika sociala medier, därför finns det ett värde att erbjuda kundtjänst på den kanal där användare spenderar stor del av sin tid.

2. Nyhetsbrev blir mer personliga:

Denna trend kanske inte är en direkt nyhet, men det är något som är viktigt att tänka på under 2019. Kunder tar emot allt mer mail och nyhetsbrev, därför har man inte längre råd att skicka ut opersonliga massutskick som ingen läser. Kunden har redan upplevt personliga meddelanden och tar nu för tiden det för givet. Därför måste företag bli mer personliga och rikta sina meddelanden. Det kan t.ex. vara att använda kundens namn, ett tydligt budskap i ämnesraden, segmentering utifrån demografisk data m.m.

 

3. Vertikala Videos:

Rörligt innehåll är framtiden av content marketing. 80 % av alla som använder sociala medier gör det via sina mobiltelefoner. 94 % håller sina mobiler vertikalt när de tar del av innehåll och under 2019 kommer videomaterial ta upp 80 % av all internettrafik.

Användare spenderar i genomsnitt 2,8 timmar på mobilen varje dag. Just därför är det viktigt att börja publicera videos i ett format som är anpassat för mobiler – nämligen vertikala videos. Många företag använder sig t.ex. av Instagram stories för att sända live eller lägga upp videos för att marknadsföra nya produkter och tjänster. Spotify har även börjat skapa musikvideos i vertikala format just för att anpassa dem till mobilen.

4. Recensioner & omdömen:

Företagare talar alltid bra om sina produkter och tjänster. Kunden vet om det säljande syftet och trovärdigheten minskar. Lösningen på detta är om oberoende personer recenserar. Om andra tycker att en viss produkt är bra så får man känslan av att det är ett bra val, så enkelt är det. Därför är det bra att använda sig av recensionerna som en del av marknadsföringen eftersom det har stor påverkan.