Google Ads
Köpt synlighet för att hittas av dina kunder
Med Google Ads maximerar vi er försäljning
Driva försäljning - Hitta nya kunder - Förbättra dina resultat - Bygga varumärke
Google Ads till fast månadspris
Oavsett om du är ny på Google Ads eller är aktiv med befintlig annonsering så vässar och skräddarsyr våra certifierade Google Partner-konsulenter dina kampanjer. Målet är att snabbt göra din produkt eller tjänst synlig på webben och i rätt kanaler för de målgrupper du vill nå.
- Vi sätter upp effektiva annonskampanjer som ger dig bäst utdelning för din klickbudget.
- Du äger ditt Google-konto och betalar för klicken direkt till Google.
- För vårt arbete betalar du fast månadspris.
- Löpande överskådliga rapporter över resultatet med rekommendationer framåt.
Synlig 2000 kr/mån
Tillgänglig 5000 kr/mån
Det perfekta paketet för företag som vill börja sin resa på Google Ads. Passar små till mellanstora som vill synas väl på Google och vill öka intäkterna inom ett mellanstort geografiskt område. Ex. Uppsala kommun m. omnejd.
Exponerad 10 000 kr/mån
Offert
Så här jobbar vi med Google Ads
Mediahelp är en certifierad Google Partner, vilket gör oss till en kvalificerad Google Ads-byrå inriktad på lönsam digital annonsering för våra kunder. Så här jobbar vi med dina Google Ads:
1. Analys
Utifrån en sökordsanalys definierar vi relevanta sökord för dina produkter eller tjänster. Vi analyserar dina målsidors kvalitet, dina målgruppers sökprofiler samt hur konkurrensen ser ut. Vi definierar vilken trafik som är viktig för er samt vilken trafik som kan uteslutas.
2. Strategi, mål & kanaler
Vi definierar mål och en strategi för din Google Ads-annonsering och definierar vilken typ av annonsering som är mest relevant. Vi rekommenderar ofta en rimlig klickbudget och spikar den samråd med kunden.
3. Annonsproduktion
Vi definierar mål och en strategi för din Google Ads-annonsering och definierar vilken typ av annonsering som är mest relevant. Vi rekommenderar ofta en rimlig klickbudget och spikar den samråd med kunden.
4. Löpande optimering
Vi vill att din lönsamhet och avkastning ska öka över tid. Utifrån dina önskemål och våra rekommendationer optimerar och utvecklar vi din Google Ads-annonsering löpande.
5. Uppföljning
Lönsam synlighet är Mediahelps löfte till våra kunder. Vi gör därför löpande uppföljning av din Google Ads-annonsering med rekommendationer utifrån nya möjligheter.
Vad kostar Google Ads?
Det är först när någon klickar på din annons i sökresultatet som du betalar och i en övergripande budget har du satt ditt tak. Detta ger dig som annonsör bra kontroll över dina annonseringskostnader. Du bestämmer med andra ord själv hur mycket dina Google Ads får kosta – och vi på Mediahelp har stor erfarenhet av att ge god vägledning.
- Google Ads är fokuserad på sökord där varje sökord har en kostnad per klick (CPC). Som annonsör lägger du ett bud och vad klicket slutligen kostar avgörs i en auktion mellan de olika annonsörer som vill exponeras på ett visst sökord.
- Budet du lägger anger den högsta kostnad du är beredd att betala varje gång någon klickar på din annons – pay-per-click (PPC).
- Kostnaden per klick för sökordet beror på hur många andra annonsörer som är intresserade att relateras till ordet. Detta är anledningen till att pris kan variera stort mellan olika sökord.
- Dessutom rankar Google dessutom kvaliteten i din annonsering efter hur relevanta dina annonser samt målsidor på webben är i relation till sökordet. Högst bud vinner alltså inte alltid utan din relevans spelar in.
Annonseringsalternativ inom Google Ads
Digital annonsering med Google Ads erbjuder en bredd men samtidigt en djungel av möjligheter. VI hjälper dig välja den eller de delar som kan göra jobbet bäst dig och det du erbjuder. Nedan presenterar vi några alternativ. Utöver dessa hjälper vi er även med annonsering i sociala medier som Facebook och Instagram samt Snapchat och TikTok.
- Text- och bildannonser samt videoannonser – traditionella ”ads” med text och bild.
- Dynamiska sökannonser – där Google fyller i dina annonsen för att matcha söket och länka dem till den mest relevanta sidan på din webb.
- Annonser via Google Display-nätverket – där dina annonser exponeras på relevanta webbplatser i Googles nätverk.
- Remarketing/retargeting – annonsering som påminner och fångar upp besökare som lämnat sin varukorg i din webshop eller surfat vidare på andra sajter. En möjlighet för dig att återannonsera mot en redan intresserad målgrupp.
- Google Shopping – en unik möjlighet för e-handlare att annonsera direkt i Googles sökresultat med produktbild, pris och erbjudande.
- YouTube – annonsering med möjlighet att nå vald målgrupp inom rätt segment och vid rätt tillfälle. YouTube har en stor publik och ägs av Google och är den näst största sökmotorn i Sverige med många val för exponering. Mediahelp hjälper dig självklart med utformandet och produktion av videoannonserna.
Vanliga frågor om Google Ads
Vill du annonsera och synas högst upp i Googles sökresultat så är Google Ads ett givet val. Det kan låta lätt att välja vilket sökord du vill synas på, bestämma hur annonserna ska se ut och ange vart trafiken ska drivas och sedan betala per klick. Valen är dock många och att få till sina annonskampanjer rätt kan vara komplext. Här listar vi några vanliga frågor och svar om Google Ads. Kontakta Mediahelp direkt så går vi i ett förutsättningslöst möte igenom hur vi bäst kan optimera din annonsering med Google Ads.
Google Ads är världens största digitala annonseringsverktyg där annonserna visas högst upp eller längst ner i Googles sökresultat. Du betalar för att synas och du betalar endast när någon faktiskt klickar på din annons. Den som vill annonsera i sökresultaten skapar en kampanj, väljer vilket sökord man vill synas på samt hur man vill synas och till vilken budget. Du gör inställningar för att nå ut till rätt målgrupp och kan under och efter kampanjen mäta resultaten och optimera för att få ut så mycket som möjligt av din budget.
Vill du öka antalet besökare till din webb, öka din försäljning i din webshop eller vill att dina kunder kommer tillbaka så kan Google Ads vara ett bra alternativ. Du kan specificera den målgrupp som är relevant för dina produkter eller tjänster. Vi på Mediahelp hjälper er rikta in annonserna för att synas på specifika sökord och geografiska orter
Med Google Ads kan du rikta dig till målgrupper som mest troligt är intresserade av ditt erbjudande: ålder, kön, intressen, region etc. Du väljer vilka sökord du vill kopplas samman med. Plattformen erbjuder stora möjligheter till mätning och analys, vilket hjälper dig optimera och utveckla allt mer effektiva kampanjer. Vi på Mediahelp hjälper dig säkra att din annonseringsbudget läggs på klick som har större sannolikhet att leda till köp.
Google Ads baseras på en teknik som har i uppgift att se till att dina annonser visas för potentiella kunder vid rätt tillfälle, det vill säga då de bedöms som mest redo att agera. Google Ads betalningsmodell kallas Pay-Per-Click (PPC) vilket betyder att du betalar varje gång någon klickar på dina annonser. Vad det kostar avgörs i budgivning mellan annonsörerna. Utöver ditt bud påverkar även hur relevant annonsen är för sökordet och hur relevant din målsida är. Vi på Mediahelp är experter på att utforma budgivningsstrategier, skapa annonsinnehåll och välja relevanta sökord.
Google Ads kan synas i sökresultat men även på webbplatser som dina kunder besöker. Dina text-, bild- och videoannonser kan visas i Googles Display-nätverk, relevanta webbplatser och appar som visar annonser. De kan också visas på olika sätt på YouTube, exempelvis som reklamfilm innan YouTube-klippet startar.
Google Ads ger dig möjlighet att skapa många typer av kampanjer med olika annonser. Exempelvis sökordsannonsering, displayannonsering och videokampanjer. Sökordsannonsering är de annonser som visas i Googles sökresultat. Displayannonsering innebär att dina bannerannonser visas på webbplatser som ingår i Googles stora nätverk. Videokampanjer är den korta reklamfilm som visas innan ditt valda klipp spelas.
Du bestämmer själv annonseringsbudget för Google Ads. Det finns inget minimibelopp och ingen bindningstid och som annonsör har du full kostnadskontroll. Du styr exakt hur mycket du vill spendera per dag och på så sätt din månadskostnad. Du betalar varje gång någon klickar på din annons. Denna kostnad är kopplad till hur hög konkurrensen är för de sökord/sökfraser du riktar in dig mot. Vi på Mediahelp hjälper dig hitta en rimlig nivå utifrån dina mål. Vi ser till att du får ut så mycket som möjligt av din annonseringsbudget och givetvis att sätta upp ett annonseringskonto.