SEO Sökmotoroptimering
Med SEO maximerar vi er organiska trafik
Metoder för bra SEO
SEO-optimerat innehåll ger stora fördelar i sökresultatet på Google, och sökmotoroptimerade texter är avgörande på viktiga målsidor på din webbplats med specifika sökord som ni vill ranka på. Här är exempel på några grundläggande metoder:
- Nulägesanalys, konkurrensanalys och SEO-strategi
- Definiera relevanta landningssidor
- Sökordsanalys – identifiera relevanta sökord/fraser att optimera utifrån
- Välskrivna sökmororoptimerade texter utan överdriven sökordsstoppning
- Relevanta synonymer och varianter
- Unika texter – kopierade texter kommer sökmotorerna automatiskt att nedvärdera
- Optimerade rubriker, punktlistor, bildtexter
- Interna länkar – till fördjupat, relevant innehåll
- Sökord i URL
- Unik metadata med sökord för sidan: rubrik och beskrivning
Vanliga frågor om SEO och sökmotoroptimering
Ämnet sökmotoroptimering är stort och kan kännas komplext. Här listar vi några vanliga frågor och svar om SEO. Kontakta Mediahelp direkt så går vi gärna igenom allt i ett förutsättningslöst möte.
SEO är en förkortning för ”search engine optimization”. Det är en metod som går ut på att få trafik till webbsidor som matchar de ”organiska” eller ”naturliga” sökresultaten i sökmotorer. Processen handlar om att få sökmotorer att förstå vilka sökord som respektive webbsida är relevant för.
Genom att arbeta med SEO och optimera webbsidor kan ni driva relevant och lönsam organisk trafik till er webb och få synlighet dygnets alla timmar. Det är en långsiktig strategi som dessutom ger trovärdighet i sökresultatet eftersom det inte är en annons utan din ranking utgår från din relevans.
En sökordsanalys går ut på att ta reda på vilka sökord som är relevanta att optimera webbsidan för. En nulägesanalys där vi tar reda på var du ska lägga din SEO-budget på. Våra SEO-specialister på Mediahelp använder sig av såväl erfarenhet som digitala verktyg. Vi undersöker konkurrensen i din bransch och ser var det finns potential att öka din rankning. Vår sökordsanalys levererar vi i form av en skriftlig rapport. Hör av dig om du vill veta mer eller göra en beställning.
SEO (Search Engine Optimization) omfattar arbetet som rör organiska sökträffar i sökmotorer. SEM (Search Engine Marketing) används som benämning för betald annonsering i sökmotorer.
On-page SEO innefattar all sökmotoroptimering som görs på enskilda webbsidor med syfte att ranka högre i sökmotorer. On page-optimering avser både innehåll, meta-data och teknisk optimering, exempelvis:
- Ta fram relevanta nyckelord
- Skapa relevant, SEO-optimerat innehåll utifrån nyckelorden
- Optimera rubriker
- Lägga till titel-taggar och metabeskrivningar
- Döpa bilderna med sökord
- Göra webbsidan lättnavigerad
- Döpa sidorna tydligt och med sökordet i webbadressen
On-page SEO-optimering kräver en konkret strategi och där arbetet läggs upp av specialister med lång erfarenhet och som har koll på vad som gäller just nu för att uppskattas av sökmotorer. Denna kompetens finns hos Mediahelp.
Off page SEO-optimering har målet att ge dig högre rankning med hjälp av inkommande länkar. All optimering som inte sker direkt på din webbplats kallas därför off page-optimering. Länkar har en viktig roll i att avgöra din rankning hos sökmotorerna och att relevanta webbplatser länkar till dig värderas högt, eftersom det pekar ut dig som en kunnig part. Sökmotorerna föredrar länkar mellan sidor som är relevanta för varandra och vi hjälper vi dig att få in attraktiva länkar. Vi tar fram en länkstrategi och hjälper gärna till med löpande off page-optimering.
Först och främst ska en SEO-text vara unik. Om du kopierar innehåll från andra webbsidor kommer din sida att nedvärderas. En bra SEO-text ska innehålla relevanta sökord och synonymer, men inte vara oläslig på grund av sökordsstoppning. En bra SEO-text är en välskriven, läsvärd och bra text som ger relevans till utlovat ämne. Den ska besvara frågor som både Google och sidans besökare kan tänkas ha och ge tydlig hint om vad läsarens nästa steg kan vara. Vi på Mediahelp har professionella copywriters som skriver och optimerar webbtexter på ett sätt som både uppskattas av Google och av dina potentiella kunder. Texterna optimeras med sökord, synonymer och genomtänkt rubriksättning. Texterna är alltid välskrivna samt svarar på alla frågor som både Google och sidans besökare kan tänkas ha.